Firma AMD wprowadziła niedawno nową funkcję o nazwie Variable Graphics Memory w procesorach AMD Ryzen AI z serii 300, która obiecuje znaczną poprawę wrażeń w grach. Funkcja ta pozwala graczom wykorzystać część pamięci RAM jako dedykowaną pamięć graficzną (VRAM), zwiększając liczbę klatek na sekundę w grach. Cały proces konwersji można łatwo przeprowadzić jednym kliknięciem w aplikacji AMD Adrenalin.
Według AMD, zmienna pamięć graficzna może konwertować do "75%" systemowej pamięci RAM na pamięć VRAM. Jednak funkcja ta jest obecnie dostępna tylko w procesorach laptopów AMD AI 300 "Strix Point". Ilość pamięci RAM, którą można przekonwertować, zależy od całkowitej pojemności pamięci RAM systemu. Na przykład, przy ustawieniu "średni", laptop z 32 GB pamięci RAM i początkowymi 512 MB pamięci VRAM będzie miał 8 GB dedykowanej pamięci VRAM i 24 GB systemowej pamięci RAM.
Jednak skuteczność dodawania pamięci VRAM zależy od każdej gry. Niektóre gry, takie jak Alan Wake II, wymagają do 6 GB pamięci VRAM i zgłaszają błąd, jeśli jest ona niewystarczająca. Tymczasem wstępne testy na Asus Zenbook S 16 wykazały, że włączenie tej funkcji nie zawsze zapewnia wyraźne korzyści. Niektóre tytuły mogą znacznie zwiększyć liczbę klatek na sekundę, podczas gdy inne wykazują minimalną poprawę, brak zmian lub nawet niewielki spadek.
Obecnie nowa funkcja zmiennej pamięci graficznej jest dostępna tylko w laptopach AMD Ryzen AI 300 "Strix Point". Niemniej jednak nie jest wykluczone, że w przyszłości funkcja ta zostanie zaimplementowana w konfiguracjach komputerów stacjonarnych.
AMD wprowadziło również nową technologię graficzną o nazwie AMD Fluid Motion Frames 2. Technologia ta została zaprojektowana w celu zwiększenia liczby klatek na sekundę dzięki optymalizacjom opartym na sztucznej inteligencji (AI), zapewniając "wyjątkową jakość, niskie opóźnienia i niezwykłą wydajność". Obecnie funkcja ta znajduje się w fazie testów technicznych i może zostać dostosowana przed oficjalną premierą.
AMD zachęca również użytkowników do przekazywania opinii w celu dalszego ulepszania tej technologii. W wewnętrznych testach AMD stwierdziło, że AFMF2 i VGM przyniosły znaczną poprawę. Na przykład w grze Far Cry 6, przy włączonych obu funkcjach, gra osiągnęła do 105 klatek na sekundę w porównaniu do zaledwie 65 klatek na sekundę, gdy obie funkcje były wyłączone. Stanowi to prawie 40% wzrost i wyraźnie zapewnia wyjątkową wydajność.
Warto zauważyć, że te wyniki testów zostały osiągnięte przy wysokich ustawieniach graficznych i rozdzielczości 1080p. Inne gry, takie jak Cyberpunk 2077, również wykazały znaczną poprawę wydajności. Przy niskich ustawieniach graficznych, rozdzielczości 1080p i zrównoważonym trybie FSR, liczba klatek na sekundę (FPS) wzrosła do 100. Podsumowując, nowe innowacje AMD obiecują zapewnić płynniejsze wrażenia z gier dla użytkowników laptopów, zwłaszcza tych bez dedykowanych kart graficznych.
AMD wykazuje znaczące zaangażowanie w gry mobilne, co jest ekscytującym wydarzeniem dla graczy. Potencjalny sukces AMD Fluid Motion Frames 2 na zintegrowanych układach graficznych sugeruje, że użytkownicy mogą spodziewać się wysokiej wydajności z dyskretnymi układami GPU dla komputerów stacjonarnych. Możliwości te są obecnie dostępne za pośrednictwem sterowników AMD w wersji zapoznawczej, przy czym planuje się, że wyjdą one z fazy zapoznawczej do końca tego roku. Do tego czasu, oczekując na kolejny duży rozwój swojego systemu do gier, możesz również sprawdzić naszą porównywarkę, aby uzyskać najlepszą ofertę na następną ulubioną grę.
Odpowiadanie na wiadomość