Dla graczy PC debiut serii RTX 50 firmy Nvidia będzie prawdopodobnie najważniejszym momentem targów CES 2025. Nvidia zaprezentowała dziś cztery nowe karty graficzne do komputerów stacjonarnych: RTX 5090, RTX 5080, RTX 5070 Ti i RTX 5070.
Wraz z tymi nowymi procesorami graficznymi Nvidia wdrożyła swoją najnowszą architekturę GPU Blackwell. Architektura ta obejmuje nowe rozwiązania sprzętowe, ulepszoną integrację rdzeni tensorowych oraz optymalizacje technologii takich jak Shader Execution Reordering. Nowe rdzenie tensorowe w Blackwell obsługują teraz FP4. Co więcej, nowo zaprojektowane rdzenie RT firmy Nvidia mogą obsłużyć dwa razy więcej intersekcji ray-triangle w porównaniu do poprzednich modeli. Dodatkowo, Blackwell obsługuje teraz DisplayPort 2.1b z pełną przepustowością, umożliwiając kompatybilność z wyświetlaczami 8K 165Hz.
Wraz z serią RTX 50 i architekturą GPU Blackwell, Nvidia wydała nową iterację DLSS. Wprowadzono DLSS 4, zastępując konwolucyjne sieci neuronowe (CNN) firmy Nvidia najnowocześniejszym modelem transformatorowym. Aktualizacja ta poprawia jakość wszystkich wersji DLSS, w tym DLAA, Super Resolution, Ray Reconstruction i Frame Generation.
Wyłącznie dla serii RTX 50 dostępna jest funkcja DLSS 4 Multi-Frame Generation. Funkcja ta pozwala na renderowanie trzech klatek generowanych przez sztuczną inteligencję dla każdej rzeczywistej klatki, znacznie poprawiając liczbę klatek na sekundę w grach i zwiększając użyteczność monitorów do gier o ultra wysokiej częstotliwości odświeżania.
Poniżej możemy zaobserwować efekty DLSS 4 i to, jak zwiększa on wydajność linii GPU premium Nvidii. Po aktywacji DLSS 4, RTX 5090 Nvidii osiąga dwukrotnie wyższą wydajność w porównaniu do RTX 4090 Nvidii. Dzieje się tak przy włączonym pełnym ray tracingu w grze Cyberpunk 2077.
W przypadku nowego RTX 5090, Nvidia twierdzi, że osiąga nawet 2-krotny wzrost wydajności w porównaniu do RTX 4090. Jest to uzależnione od gier implementujących DLSS 4 i pełny ray tracing. W innych tytułach wzrost wydajności będzie mniej dramatyczny. RTX 5090 zawiera 32 GB pamięci GDDR6, całkowitą przepustowość pamięci wynoszącą 1792 GBps i posiada 21 760 rdzeni CUDA. Jest on wyposażony w 680 rdzeni Tensor 5. generacji i 170 rdzeni RT 4. generacji. Karta graficzna Nvidia RTX 5090 będzie dostępna od 30 stycznia, a jej cena detaliczna zaczyna się od 1 999 USD.
Podobnie jak w przypadku RTX 5090, Nvidia obiecuje nawet 2-krotny wzrost wydajności w przypadku RTX 5080 w porównaniu z jego poprzednikiem, RTX 4080. Ponownie, ma to zastosowanie w wybranych grach z pełnym ray tracingiem i DLSS 4. RTX 5080 może pochwalić się 16 GB pamięci GDDR7 i zapewnia użytkownikom o 34% większą przepustowość niż RTX 4080. RTX 5080 firmy Nvidia będzie również dostępny od 30 stycznia, a jego ceny zaczynają się od 999 USD.
Nvidia gwarantuje 2-krotny wzrost wydajności RTX 5070 Ti w porównaniu do poprzedniego modelu. Ten wzrost wydajności dotyczy tylko wybranych tytułów z pełnym ray tracingiem i DLSS 4. Karta będzie oferować 16 GB pamięci GDDR7, podobnie jak RTX 5080. Sugerowana cena detaliczna RTX 5070 Ti od Nvidii wyniesie 749 dolarów.
Na koniec mamy RTX 5070, który według zapewnień Nvidii ma być 2x szybszy od swojego poprzednika. Tak, to znowu w wybranych grach z włączonym DLSS 4 i pełnym ray tracingiem. Ten GPU będzie wyposażony w 12 GB pamięci GDDR7 i łączną przepustowość 672 GBps. Sugerowana cena detaliczna RTX 5070 firmy Nvidia wyniesie 549 USD.
Na tym zakończył się keynote. Najważniejszym wydarzeniem było bez wątpienia ogłoszenie serii RTX 50, choć nadal wiele nie wiemy. Więcej szczegółów zostanie ujawnionych w nadchodzących dniach, a pełna premiera serii RTX 50 powinna rozpocząć się przed końcem miesiąca.
Do tego czasu pamiętaj, aby skorzystać z naszego narzędzia porównawczego, aby znaleźć najlepszą ofertę na następną ulubioną grę.
Odpowiadanie na wiadomość